Un ensenyament comprensiu i personalitzat concep el professorat com a educador, és a dir com quelcom més que un simple instructor. Per tant, se suposa que el professorat ensenya i orienta l'alumnat perquè assoleixi un desenvolupament integral i harmònic, i que ho fa individulaitzant les pràctiques educatives.
Una de les meves tasques més importants en aquestes pràctiques que estic fent és la de fer Orientació acadèmica i professional.
Xin. 3r d'ESO
Hi ha un alumne xinès el qual anomenaré Xin que fa 3r d'ESO. Aquest noi és va incorporar a l'Escola Casp a 2n d'ESO, procedent d'una altra escola confessional.
Antecedents
Aquest noi va rribar al col·lgi Casp amb uns antecedents d'escolaritat irregular quant a hàbits d'estudi i amb bastant absentisme. La família xinesa, mare, oncle i germà petit tenen dificultats de comunicació i no sempre és fàcil entendre's-hi .
En Xin
va néixer a Barcelona, però quan tenia 3 anys se'l van endur a Xina i quan en
va tenir 10 el van retornar.
Quan arriba a l'escola el setembre de 2012, a l'aula està amb un company xinès que l'ajuda a la comprensió. En Xin aparenta que entèn, però ens adonem que no entèn res. Va al grup de reforç de llengües.
Arriba tard a l'escola i no segueix les normes. Hi ha una actitud apàtica, desmotivació i manca de feina.
El germà petit, que va a la mateixa escola i fa primària, fa de traductor i es mostra preocupat pel seu germà gran.
Pensem que si el Xin tingués un bons resultats acadèmics milloraria la seva autoestima i per tant la seva motivació.
Des del DOP de l'escola es fa un seguiment intensiu de l'alumne, tutorial, personal i familiar.
S'acorda des de la tutoria que el professor particular que té el germà petit farà també classes particulars al Xin.
Malgrat les ajudes en Xin no millora i fins i tot té picabaralles amb alguns companys. L'escola es posa en contacte amb l'EAP per explicar el cas i poder intervenir de manera conjunta . Es parla amb la mare, que se la veu desbordada i amb molt pocs recursos per orientar el fill i educar-lo.
El noi porta una vida amb molt poc control i fa molta vida al carrer, sobretot a la tarda i a la nit. No estudia mai i per tant no aprèn. Té un nivell bàsic d'escriptura i lectura. No l'interessen gens els estudis.
Quan arriba a l'escola el setembre de 2012, a l'aula està amb un company xinès que l'ajuda a la comprensió. En Xin aparenta que entèn, però ens adonem que no entèn res. Va al grup de reforç de llengües.
Arriba tard a l'escola i no segueix les normes. Hi ha una actitud apàtica, desmotivació i manca de feina.
El germà petit, que va a la mateixa escola i fa primària, fa de traductor i es mostra preocupat pel seu germà gran.
Pensem que si el Xin tingués un bons resultats acadèmics milloraria la seva autoestima i per tant la seva motivació.
Des del DOP de l'escola es fa un seguiment intensiu de l'alumne, tutorial, personal i familiar.
S'acorda des de la tutoria que el professor particular que té el germà petit farà també classes particulars al Xin.
Malgrat les ajudes en Xin no millora i fins i tot té picabaralles amb alguns companys. L'escola es posa en contacte amb l'EAP per explicar el cas i poder intervenir de manera conjunta . Es parla amb la mare, que se la veu desbordada i amb molt pocs recursos per orientar el fill i educar-lo.
El noi porta una vida amb molt poc control i fa molta vida al carrer, sobretot a la tarda i a la nit. No estudia mai i per tant no aprèn. Té un nivell bàsic d'escriptura i lectura. No l'interessen gens els estudis.
El noi viu amb la mare, que té una botiga. La mare es queixa que el
seu fill no l'ajuda. Se li donen orientacions per tal que pugui seguir millor
els estudis.
Quin
perfil té en Xin? El noi no sap què vol, està molt desmotivat i el que li
interessa és fer 16 anys, els farà el mes de maig, perquè ell diu que així s'alliberarà de l'escola i te
tot el món acadèmic.
Des de
l'escola se'l deriva a l'EAP. L'EAP es posa en contacte amb Barcelona Activa. La persona de Barcelona Activa explica que des d'allà no poden fer res fins que
Xin tingui 16 anys. La psicopedagoga de l'EAP insisteix en el caire
"social" i de risc d'aquest noi i s'insisteix en que cal inscriure'l
en algun taller. Per ara no hi ha res. Cal tenir 16 anys.
Junta
d'avaluació 2n trimestre. La situació personal ha empitjorat molt. Quan
va a classe s'adorm, si el professor no és al davant, ell no fa feina. Porta
una vida social amb adults que la mare continua sense controlar, fa el que ell vol. El DOP
està en contacte amb els serveis socials pel seguiment fora de l'escola i amb l'EAP
per tal de buscar alternatives acadèmiques que s'adaptin més a les seves
necessitats. De moment l'escola fa contenció.
Degut a l'alt absentisme la tutora cita una altra vegada a la mare per parlar sobre el seu fill Xin. S'arriben als següents acords:
- Assistència regular a l'escola.
- Prioritzar l'aprenentatge de les llengües per davant de continguts acadèmics. Ell insisteix en que no vol fer exàmens, caldrà buscar alternatives.
- Retardar l'hora d'entrada a les 9 h, perquè pugui venir amb la mare i el germà, excepte dijous que té Educació física i és l'únic que li agrada.
- Treballar l'orientació acadèmica.
COMENÇO LES PRÀCTIQUES AMB ALUMNES
Xin
17 de febrer de 2014
17 de febrer de 2014
En aquest últim punt és quan intervinc jo, ja que el Departament d'Orientació Psicopedàgogica em demanen que pugui participar en l'orientació acadèmica del Xin.
Quedo amb la tutora que cada dimarts a la tarda de 15 a 17 h, em dedicaré al Xin, faré sobretot, orientació i amés algun reforç de català i castellà.
18 de febrer
1a entrevista amb el Xin.
En Xin és educat, somriu, va vestit una mica diferent que els nois de la seva edat, sabates, jersei amb una mica de pèl al coll, elegant.
Quan parlem de manera distesa, ell m'explica que viu a Barcelona, però que tampoc li importaria viure a Xina amb el seu pare. Indecís.
Pregunto pels amics, em diu que els seus amics tots són xinesos i que no en té gairebé cap de català. Em comenta que si, qu surt a la nit perquè és gran. Hi ha dissabtes que arriba a les 6 del matí a casa.
Quan li comento com veu el seu futur? Diu que no ho sap. Que ell no vol estudiar. Li pregunto si vol treballar a la botiga de la mare i diu que no, que no li agrada. Anem xerrant, com si res. Jo li comento que faré al possible per ajudar-lo a esbrinar que voldrà fer el curs vinent, el setembre de 2014. Ell diu que no cal. Li pregunto si és milionari, i em diu NO. Jo li dic estem iguals, doncs caldrà preparar-se una mica per tal de poder guanyar-te la vida.
Acabem i ens acomiadem fins dimarts següent.
La meva primera impressió és que aquest noi no li interessa estudiar i que està totalment desmotivat. La meva feina consisteix a assessorar-lo i mostrar-li el màxim de possibilitats per que el curs vinent sigui un èxit i trobi realment alguna cosa que realment li agradi i pugui tirar endavant. Parlant amb ell sembla que li agradi la perruqueria, però em diu que la seva família no el deixa... Continuarem el repte la setmana vinent.
25 de febrer
2a entrevista amb el Xin
Arribo a l'escola a les 15 h i ja està en Xin esperant-me.
Anem a una aula per nosaltres sols amb un ordinador per fer el test d'orientació de la Generalitat de Catalunya, jo l'ajudaré per tal que entengui bé tot el que li demanen. Quan tinguem els resultats farem l'orientació.
Anem fent el test, ell va dient a gairebé tot que no li agrada. Jo intento ampliar-li al màxim la informació, explicar-li que significa exactament el que demanen, ell va dient, si... però... no , no m'interessa. Fa comentaris com: "Això és molt cansat..." "No, això embruta les mans" "No això és massa difícil" No i No. És la seva paraula preferida.
Ens acomiadem i quedem per divendres ja que m'agradaria explicar-li els resultats i fer una mica de reforç llengua catalana.
3a entrevista amb el Xin
Aquesta no es produeix. Arribo a les 15 hores i en Xin no apareix. L'espero durant 30 minuts i no ve. Parlo amb la coordinadora de l'ESO i truquem a la mare i amb ell, però no ens contesten. Torno a casa. Escric un mail a la tutora de pràctiques amb còpia a la tutora d'en Xin.4 de març
3a entrevista (bis) amb en Xin
És dimarts li comento que en el test no ens ha servit per treure aigua clara, que sembla que ell no ha estat sincer del tot i que no es detecta cap prioritat.
Adjunto resultats
Li donc la tercera pàgina que és on hem anotat algunes de les conclusions que hem arribat ell i jo, veient el resultat del test. Ara cal que ho comernti a casa i retorni el full amb les conclusions que hagin arribat amb la seva família.
Quedem el proper dia per fer reforç de català.
5 de març
Truco a la Lourdes Delgado que és Psicopedadoga del Servei d'Orientació del Consorci d'Ensenyament. Li comento que la situació del Xin. Crec que l'hem d'encarrilar cap un PQPI, bé aquest curs amb la LOMCE, és diu PFI que vol dir programa de Formació i Orientació on es treballen competències laborals i competències acadèmiques. Es pot triar l'ofici més adient. En aquest cas tenim dubtes entre perruqueria i vendes. Demano si podem fer-li una visita i, que ella, com a professional li faci una altra entrevista a veure si podem acotar una mica més. Quedem un dimecres perquè és quan ella treballa per la tarda. El dimecres 26 de març. La Lourdes està al Centre de Formació d'Adults Poble Nou, que queda a prop de casa del Xin.
.
11 de març
4a trobada amb en Xin
Li demano el full que li vaig donar perquè comentés amb la família i no el porta. Diu que l'ha perdut.
Bé anem a fer comprensió lectora en català.
Tema: Les notícies
En Xin té molt problemes en comprendre la informació que contenen els textos. És necessari que tingui una bona capacitat de comprensió per tal que pugui avançar en el seu aprenentatge. Comprendre un text equival a formar-se una representació del contingut del text. Vam llegir un text que era una notícia. Primer en Xin ha de ser capaç de llegir-lo -decodificar els signes gràfics- això permet accedir al significat de les paraules. Comprendre un text implica representar-se adequadament les relacions entre les proposicions que el formen . Comprendre aquestes relacions equival a identificar l'estructura de relacions entre les idees que dóna organització del text i a través d'aquesta reconèixer bé la informació més important que l'autor vol comunicar.
Comprendre un text implica entendre la intenció que té l'autor quan explica el que explica.
Un factor molt important que influeix en què en Xin comprengui bé el text és els coneixements i pressuposicions previs sobre el tema de lectura.
Activació dels coneixements previs. Introdueixo el tema.
Parlem sobre la ràdio, l'escoltes? No. Llegeixes algun diari? No T'interessa la política? No. Mires la tele? No. Només una mica internet, no gaire. Encongeix les espatlles, somriu ... No l'interessa, badalla.
Fem un esquema sobre la lliçó. Identificació del significat de les paraules i estudiem entre els dos.
18 de març
5a trobada amb en Xin. Més reforç de català. Intento motivar-lo. Dictat i vocabulari. Parlem sobre la vida nocturna de Barcelona. Parlem en català, el corregeixo una mica per tal que millori. Centro el debat en el seu focus d'interès. En Xin vol ser gran i ell parla sobre la diversió i la imatge.
25 de març
6a trobada amb en Xin. Com que el que necessita en Xin és parlar amb català, Avui hem fet una classe diferent. Li he proposat que m'ensenyi el seu barri i m'expliqui una mica de les seves vivències. Viu al Poble Nou, m'ha explicat que a ell li agrada el barri, però que normalment sempre està a la Vila Olímpica. La família té una botiga i els seus amics tots són xinesos.
Hem retornat a l'escola on l'he demanat que escrivís tot el que havíem fet. Ho ha fet una mica de mala gana, badallant i jo, ajudant-lo a una millor redacció.
26 de març
7a trobada amb en Xin? Vaig a buscar en Xin a l'escola a les 15 h i tal com havíem quedat l'espero a l'entrada de l'escola. Després de 15 minuts d'esperar, baixa la coordinadora de primària i em pregunta, no ha vingut, oi? No.
Pugem al despatx i truquem a la mare. No respon ningú.
Truco a la Lourdes per dir-li que cal aplaçar la visita. Quedem el 9 d'abril, just abans de Setmana Santa.
Escric a la tutora d'en Xin i li explico el que ha passat i com hem quedat.
1 d'abril
8a trobada amb en Xin. Avui hem llegit en veu alta. Primer he llegit jo i l'he preguntat que havia entès? En Xin m'ha contestat, res.
La seva desmotivació és alta, no li interessen els estudis, m'ho ha tornat a repetir. Parlem i intento explicar-li per què cal estudiar. Té són. Surt per la nit.
Avui
8 d'abril
9a trobada amb en Xin. Torno a veure en Xin. Li pregunto per què no havia vingut. Em diu que no ho ha recordat.
9 d'abril
10a trobada amb en Xin. Avui tal com havíem quedat he anat a buscar en Xin a l'escola i l'he acompanyat al Departament d'Orientació de Sant Martí. L'orientadora, la Lourdes, ha explicat molt bé tot l'itinerari d'estudis. En Xin no acabarà l'ESO per tant haurà de fer un PFI, Programa de Formació i Inserció, l'objectiu del qual és proporcionar als joves les competències que els permetin incorporar al món laboral o continuar la formació, especialment en cicles de formació de grau mitjà. L'orientadora li torna a explicar (abans ho havia fet jo) tots els perfils professional als quals pot accedir, i ell com sempre, no mostra massa interès en res. Després de molt parlar ell decideix que podria fer Vendes i Màrqueting. La Lourdes li insisteix molt en què cal parlar bé ja que l'entrevista inicial és molt important i puntua força cara poder accedir al perfil professional triat.
Li expliquem que podrà accedir a 4t d'ESO si fa el mòdul C.
Quedem per fer una altra entrevista amb la seva mare dins d'un mes i mig per acabar d'aclarir el seu futur immediat .
22 d'abril
29 d'abril
11a trobada amb en Xin. Estudi de llengua catalana. Preparem un esquema.
6 de maig
12a trobada amb en Xin. Estudi de llengua castellana.
13 de maig
13a trobada amb en Xin. Estudi.21 maig
15a trobada amb en Xin. Avui hem quedat amb el Xin i la seva mare al departament d'Orientació de Sant Martí amb la Lourdes. La seva mare venia una mica trista i, encara que no parla gairebé el castellà, deia "Es que mi hijo es aún pequeño y no quiere estudiar"
Hem parlat sobre les seves aptituds i habilitats: És un noi sociable i que li agrada molt cuidar la imatge. Li hem comentat a la mare les dues tendències que havíem detectat en en Xin: les vendes i la imatge personal.
En Xin llavors ha dit que a ell li interessava més fer imatge personal. La mare ha dit que fes el que volgués. Per tant ha triat: Auxiliar d'imatge personal: perruqueria i estètica. El centre on pot fer aquests estudis, tipus PTT (Pla de transició al treball), és l'Institut Salvador Seguí que queda a prop de casa seva.
La Lourdes ha explicat a la mare l'itinerari acadèmic que cal que faci en Xin. Si vol podrà accedir a la universitat, només cal que vulgui.
La mare i en Xin discutien molt, en xinès, i no vam treure aigua clara del que deien.
La Lourdes el convocarà per fer la preinscripció a partir del 27 de maig
http://www20.gencat.cat/portal/site/queestudiar/menuitem.2f4f37c88e124629e85c7273b0c0e1a0/?vgnextoid=9b37e06d6bc94410VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=9b37e06d6bc94410VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default
La preinscripció dura fins el 6 de juny. El 17 de juny es publicaran les llistes baremades i el 10 juliol es procedirà a la publicació de l'oferta final. De l'1 al 12 de setembre és el període de matriculació.
26 maig
16a trobada amb en Xin abans preinscripció PFI. Simulacre. Hem estat preparant l'entrevista per entrar a fer PFI. Abans de la matrícula els alumnes que volen fer PFI han de fer una entrevista d'orientació i adequació amb el tutora de l'INS que ha seleccionat en aquest cas el Salvador Seguí per fer Perruqueria i Estética. En aquesta entrevista es valoren : interessos, motivació i aptituds i té una puntuació que compte com a bàrem per la selecció.
Les preguntes que ens fan en l’entrevista tenen la intenció
de conèixer a l’alumne/a i valorar si encaixa en el perfil de PFI que ha sol·licitat.
Parlo amb en Xin:
Què
poden valorar ? Imatge personal, l’actitud, la motivació i les teves respostes.
Interessos
·
Puc explicar què és el que m’agrada i perquè
m’agrada
·
Puc donar raons justificades i coherents de perquè m’agrada
·
Tinc clars els objectius que vull aconseguir
estudiant PFI
Aptituds o capacitats
·
Tinc habilitats i experiència en l’ofici escollit
·
Tinc coneixements relacionats amb l’ofici
·
Tinc capacitat per aprendre i per treballar en la professió escollida
Motivació
·
La meva actitud és positiva, tinc curiositat i interès per aprendre
·
M’esforçaré i treballaré per aprendre i participar activament en les
classes i en les pràctiques
· Vull millorar i aconseguir els
objectius proposats.
ABANS DE L'ENTREVISTA
CONSELLS
1. Preparar l’entrevista en funció de l’objectiu (pensar en
quines preguntes ens poden fer i preparar les respostes)
2. Cercar informació referent a : l’ Institut / empresa... ( consultar web
internet)
3. Informació de com arribar:
adreça, plànol, transport (consultar internet)
4. Vestir-se adequadament
i amb bona higiene, roba i pentinat
discrets, intentar donar una
bona imatge de sí mateix
5. És molt important ser PUNTUAL (arribar amb 5-10 minuts
d’antelació)
6. Intentar estar tranquils i ser pacients si hem d’esperar a
que ens atenguin (autocontrol de les emocions)
7. “Saber estar” en tot moment respectant normes de
convivència en els llocs públics
DURANT L'ENTREVISTA
1. Saludar amb correcció a les persones que trobem a la sala
de l’entrevista
2. Esperar a que ens convidin a assentar-nos i en el lloc que ens indiquin.
3. Seure adequadament ,posició dreta i d’atenció, però
intentar no mostrar-se amb tensió o rigidesa
4. Escoltar atentament les explicacions i preguntes abans de
respondre
5. Per respondre utilitzar un to de veu correcte (ni massa alt
ni massa baix)
6. Parlar amb correcció,amb tranquil·litat, intentant expressar amb claredat les
explicacions o respostes
7. Facilitar la comunicació escoltant i responent a les
preguntes amb explicacions ni massa curtes (monosíl·labs) ni massa llargues
8. Mostrar-se receptiu i escoltar possibles explicacions ,consells o propostes per part
de l’entrevistador-/a
9. Formular les dubtes i féu les preguntes que necessiteu
10. Acomiadar-se correctament
abans de marxar
Passo vídeo
https://www.youtube.com/watch?v=eG6ik4GucHQ
Aquest video és per buscar feina i no estudis però ho faig per mostra-li un exemple.
En Xin ho fa bé, però moltes vegades demostra poc interès i em fa por que el dia de l'entrevista amb el tutor/a faci el mateix posat. Com si estigués molt cansat. Com dient:
"Vinc aquí perquè m'ho diuen a l'escola i la meva mare..."
4 de juny
17a trobada amb en Xin. Hem quedat amb en Xin per anar a preinscriure'l a l'INS Salvador Seguí. Porta els documents que necessita, vam haver de demanar a l'escola Casp un certificat on constava que havia fet fins 3r d'ESO. Cada curs d'ESO acabat, puntua quan fan la baremació.
Quan hem acabat, he quedat amb ell que ja em trucarà quan el citin per fer l'entrevista.
Cal estar sobre del Xin, ja que per la seva personalitat es poden perdre fàcilment. Si aconseguim la matrícula i fem un seguiment segur que podrem reinserir-lo en el sistema educatiu. Hem d'intentar que aconsegueixi fer quelcom que li agradi i se senti capaç de fer-ho. Una suma de petits èxits serà un gran èxit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada